Your Ad Here

Photobucket




Tatapan Kenangan



Terima kasih atas kesudian sahabat untuk singgah di teratak maya ini.Semuga kita dapat bersua wajah pula suatu masa nanti....


   

<< August 2008 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31



Photobucket

Dalam dunia ini yang paling sulit untuk dijelaskan ialah PERSAHABATAN kerana ia bukanlah satu pelajaran yang bolih dipelajari dari sekolah tetapi bila sahabat tidak pernah merasai `makna` persahabatan bererti sahabat tidak pernah belajar apa apa pun didunia ini.


Photobucket

Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau pun setelah aku mati.


Photobucket

Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulur tangan kepada sahabat-sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin banyak aku perolih sahabat aku semakin percaya diri.


Photobucket

Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka padahal hidupku sentiasa berputar putar antara suka dan duka. Kalau duka melanda aku sering bertanya 'siapakah yang sudi menjadi sahabatku'? Di kala aku senang, sudah biasa bahawa banyak orang yang akan irihati. Namun bila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan.


Photobucket

Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik. Namun ketika musibah menimpaku, kudapati mereka tak ubahnya roda zaman yang tak mahu bersahabat dengan keadaan. Jika aku menjauhkan diri dari mereka, mereka mencemuhkanku dan jika aku sakit tak seorang pun yang menjengukku. Jika hidupku berlumur kebahagiaan banyak orang irihati. Jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai.


Photobucket

Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini dan bersikaplah seperti seorang paderi dalam menghadapi manusia. Cucilah kedua tanganmu dari zaman tersebut dan dari manusianya. Peliharalah cintamu terhadap mereka. Maka kelak kamu akan memperolihi kebaikannya.


Photobucket

Ketika aku menjadi pemaaf dan tak punyai rasa dengki, hatiku lega jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku lewat dihadapanku aku sentiasa menghormatinya. Semua itu ku lakukan agar aku dapat menjaga diriku dari kejahatan. Aku tampakkan keramahanku, kesopananku dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang kubenci sebagaimana kutampakkan hal itu kepada orang orang yang kucintai. Manusia adalah penyakit dan penyakit itu akan muncul bila kita mendekatinya. Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.


mistery

Mudah-mudahan anjing-anjing itu dapat bersahabat denganku kerana bagiku dunia ini sudah hampa dari manusia. Sehina-hinanya anjing ia masih dapat menunjukkan jalan untuk majikannya yang tersesat. Tidak seperti manusia-manusia jahat yang selamanya tak akan memberi petunjuk. Selamatkanlah dirimu, jaga lidahmu baik-baik tentu kamu akan bahagia walaupun kamu akan terpaksa hidup sendiri.


umah

Apabila engkau menginginkan kemuliaan orang-orang yang mulia, maka dekatilah orang yang sedang membangun rumah untuk Allah. Hanya orang-orang yang berjiwa mulia dapat menjaga nama baik dirinya dan selalu menghormati tamunya baik ketika hidup mahupun setelah mati.


Photobucket

Jika seseorang tak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa, maka tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya. Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah denganya bererti istirehat. Tak semua orang yang engkau cintai mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tak sopan.

Selamat tinggal dunia jika atasnya tidak lagi ada sahabat yang jujur dan menepati janji....!


Datangmu tidak memberi kesan dan pergi mu juga tidak akan memberi bekas buatku

Selamat Pagi Cinta OST - Violin Instrumental


If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed



Thursday, August 14, 2008
Batu Nisan

Entah mengapa tetiba arini aku teringat Batu nisan. dan tertanya tanya lak nape satu masa dulu batu nisan  diletakkan terbaring di atas liang lahat tapi entah zaman bila lak ianya d pacak atas liang lahat. Bagiku batu nisan  bukan sekadar d lihat sebagai tanda d kubur semata2 tapi kita perlu merenungkan makna....

Di dalam dunia yang cenderung tidak memiliki tradisi untuk memahami makna, maka status pembuat batu nisan tidak mungkin ada org yg berminat untuk mengcukil terhadap hasil kerja tangan mereka yang mempunyai penilaian dan pandangan yg tersirat erti dan makna batu nisan. Walhal pembuat batu nisan dapat menggali seluruh potensi yang 'dimilikinya' untuk melahirkan dirinya sendiri Karena itu tidaklah mungkin seorang pembuat batu nisan lahir dari sebuah situasi kekosongan.Ia hanya mungkin lahir dari sebuah perenungan atau pemikiran yang sudah "terutus" atau dari "bisikan ghaib".Dan bilamana si pembuat batu nisan terpaksa muncul dari sebuah situasi kekosongan, ia tidak akan mungkin bertahan dalam keadaan sedemikian rupa kerana itu dia akan  terus-menerus berusaha melepaskan diri dari belenggu yang mengungkung dirinya lalu terjadilah kesulitan yg "menimpa".

Seorang pembuat batu nisan harus mampu memberikan makna bagi dirinya sendiri dan terutama bagi ukiran ukiranya pada batu nisan, karena ia membawa amanat besar untuk tujuan memberi "tanda" utk keluarga simati atau pada masyarakat sekilingnya. dalam erti kata lainnya sebagai sebuah bentuk komunikasi timbal balik antara dirinya sendiri dengan masyarakat.

Sudah menjadi tugas seorang pembuat batu nisan untuk menemukan pintu keluar bagi simati yang menghadapi "kesulitan"  kerana itu pembuat batu nisan harus sampai pada kesadaran baru untuk memaksimakan semua potensi yang dimilikinya, bukan lagi sebatas angan-angan, atau sekedar sebagai mimpi dan ilusi. Karena ilusi atau mimpi sekalipun bila ia tampil dapat sebagai sebuah gambaran nyata dari kehidupan. Sudah menjadi tugas utama para pembuat batu nisan untuk memberikan dan mempertahankan kehidupan dan bukannya tunduk pada kekuatan kematian atau tekanan kekuasaan atau "melepaskan tangan".

Apa yang akan terjadi sekiranya kita memberikan nyawa pada sebongkah batu? Maka batu itu pastilah akan menyerukan ke’diam’annya, malahan mungkin ia akan meneriakkan kebekuannya lebih nyaring daripada apa yang sanggup di dengar oleh indera pendengaran kita. Dan demikianlah seharusnya pembuat batu nisan menyuarakan dirinya sendiri. Tapi apa yang sebenarnya telah terjadi pada pembuat batu nisan sejauh ini, dan bagaimana pandangan orang terhadapnya?

Masih adakah pembuat batu nisan bagai sebuah lampu yang memiliki fungsi untuk membuat segala sesuatu terlihat lebih jelas? Ia hadir sebagai sebagai pelengkap, sebagai subjek dan objek sekaligus.Apalah arti batu bila hanya untuk disepak atau ditendang orang? Tapi siapa berani menendang batu nisan di tengah kuburan? Bagaimana pula orang memperlakukan sebuah batu mulia?

Sesaorang yang menerima amanah untuk membuat batu nisan bererti dia adalah "perwakilan" untuk menjadi seorang manusia maka ia harus seutuhnya manusia, ia bukan sekedar mata kanan atau mata kiri, bukan pula tangan kanan atau tangan kiri. Karena ia bukan lembu, gajah, kucing atau ayam jantan, kerana itu dia memiliki "amalan khusus"

Inilah tujuan utama mengapa sesaorang itu d pilih untuk membuat batu nisan, bukan sekedar untuk merayakan kepedihan, atau mengungkapkan keluhan. Ia harus sanggup memberikan kehidupan dan tempat yang seluas-luasnya bagi mereka yang memerlukan sebuah "jalan lurus".


# Cara seseorang memandang hidupnya akan menentukan bagaimana ia menjalaninya. Percaya bahwa Tuhan telah mensiapkan rancangan yang terbaik bagi kita tidaklah cukup. Bagaimanapun kita tetap harus bertindak atas usaha untuk memberikan seluruh aspek hidup sebagai persembahan yang terbaik bagi Dia, masyarakat dan diri kita sendiri. Dengan kata lain, kita tetap harus mengetahui bagaimana pilihan hidup kita bolih menjadi sebuah perjalanan yg tepat sekaligus d berkati Tuhan tidak kira bidang apa yg kita ceburi.

Posted at 09:10 pm by Indra

discount moncler
December 21, 2012   03:12 AM PST
 
I "like" you on Facebook. Would love these for my oldest boy!,581604,http://inderazman.blogdrive.com/archive/143.html
Air Jordan Rétro
April 19, 2012   02:02 PM PDT
 
Don't know what is wrong what is rite but i know that every one has there own point of view and same goes to this one,436044,http://inderazman.blogdrive.com/archive/143.html
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry